5% meer aankomsten en 3% meer overnachtingen: ook in het bewogen jaar 2016 steeg het aantal binnenlandse vakantiegangers in de provincie Antwerpen.
Genoeg om de provincie Antwerpen te overtuigen om het budget voor de toeristische binnenlandcampagne in 2017 te verhogen. De vijf Vlaamse provincies maken samen het magazine 'In Vlaanderen', video's op sociale media en onlinereportages als inspiratie voor een deugddoende vakantie dicht bij huis.
In 2016 noteerde de provincie Antwerpen 655.000 aankomsten van binnenlandse vakantiegangers, goed voor 1,65 miljoen overnachtingen. Dat betekent een groei van respectievelijk 5% en 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2015.
Gedeputeerde Bruno Peeters is tevreden: "Een prima resultaat gezien het feit dat onze provincie twee kunststeden (Antwerpen en Mechelen) telt, die traditioneel meer internationale toeristen en zakenreizigers aantrekken."
Uit eerdere cijfers van Toerisme Vlaanderen blijkt dat vooral binnen die reizigersmarkten een grote terugval werd genoteerd na de aanslagen in Brussel van maart 2016. "Dat betekent dat de binnenlandse vakantiegangers in onze verschillende regio's deze terugval meer dan gecompenseerd hebben. Een belangrijk signaal om mensen te blijven overtuigen om ook in eigen land van een vakantie of een weekendje weg te genieten", aldus Bruno Peeters.
Vijf provincies bundelen krachten
Nauwelijks een maand na de aanslagen maakten de vijf Vlaamse provincies en Logeren in Vlaanderen vzw 250.000 euro extra vrij om vakantie in eigen land te stimuleren en de toeristische ondernemers te ondersteunen. De dip in het internationale toerisme creëerde kansen voor de binnenlandse markt. Bovendien gaven ondernemers aan dat het segment van het binnenlandse toerisme nog heel wat groeikansen bood.
De vijf provinciale toeristische organisaties werkten samen een grootschalige campagne uit. Tussen juni en september 2016 verschenen in verschillende media, zowel offline als online, reportages en wedstrijden.
Ambitieuze campagne 2017
De positieve resultaten van 2016 overtuigen de vijf provincies om hun inspanningen verder te zetten. Meer nog, ze verhogen dit jaar het gezamenlijke budget tot 400.000 euro.
De campagne van 2017 omvat het gratis magazine 'In Vlaanderen' op 700.000 exemplaren, 30 video's die op sociale media verspreid worden en 30 onlinereportages. Door die mediamix willen de provincies een zo breed mogelijk publiek aanspreken.
Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: "Volgens reisexperten wordt vakantie dicht bij huis in 2017 een heuse trend. Met deze campagne spelen we daar perfect op in. We reiken de Vlaming concrete suggesties aan voor een deugddoende trip in onze regio's en kunststeden. Dat heerlijke vakantiegevoel vind je immers verrassend vlakbij."
Deze cijfers zijn voorlopig. De definitieve cijfers (verwacht in juli) kunnen nog verschillen. Dan zal ook duidelijk worden hoe de toeristische regio's Kempen en Scheldeland het deden ten opzichte van de stedelijke bestemmingen Antwerpen en Mechelen.Meer cijfermateriaal vindt u in Toerisme in Cijfers XL op www.toerismevlaanderen.be/cijfers.